TO–NE od 10. do 18. ure,
Ob ponedeljkih in državnih praznikih zaprto
(razen 8. februarja).
Vstopnina: 3 €.
Prost vstop: predšolski otroci, otroci iz socialno šibkih družin, invalidne osebe in spremljevalci skupin.
Cena delavnic: od 1 € (predšolski otroci) do 3 €, komplet petih delavnic za maturante 11 €.
(komplet petih delavnic za maturante).
Cena učnih ur: 3 €.
Spletni naslov:
www.muzej-nz.si
Spletni naslov pedagoških programov:
http://www.muzej-nz.si/?page_id=972
Pregledna razstava slovenske zgodovine od začetka prve svetovne vojne do danes. Razstavna pripoved popelje obiskovalca skozi kaverno iz prve svetovne vojne, mimo Kraljevine SHS do osebnih pripovedi in izkušenj druge svetovne vojne ter naprej v obdobje socializma in industrializacije ter gospodarstva v nekdanji skupni državi Jugoslaviji. Razstava se nadaljuje prek demokratičnega vrenja v osemdesetih do osamosvojitve v devetdesetih in življenja v samostojni Sloveniji in se konča z vstopom v Evropsko unijo in predsedovanjem Slovenije Svetu EU v letu 2008.
Razstava je postavljena ob 80. obletnici začetka in 75. obletnici konca druge svetovne vojne. Ponuja vpogled v partizansko odporniško gibanje in življenje med vojno. Poleg fotografij partizanskega odporniškega gibanja so na razstavi prikazane tudi fotografije okupacijskih enot, ki prikazujejo protipartizanska gibanja in delovanja okupatorjev po Sloveniji. Razstavljene fotografije so bile del propagande, namenjene dokumentiranju vojnega dogajanja in obveščanju javnosti. Razstavo dopolnjujejo izbrani predmeti, filmi in plakati.
Učne ure: 2. svetovna vojna v Sloveniji skozi fotografijo, Časovnica na temo 2. svetovne vojne, Razlika med civilnim prebivalstvom in vojsko za časa 2. svetovne vojne (vse za OŠ/3, SŠ)
Vodenje: Pregledno vodenje po občasni razstavi (OŠ/3, SŠ),
Delavnice: Zabavno »branje« fotografij (OŠ/1, 2), Delavnica izdelave fotografij brez fotoaparata (V/4+, OŠ/1, 2, 3, SŠ)
| V/4+, OŠ/1, 2, 3, SŠ |
V začetku oktobra leta 1990 je na skupščinskem zasedanju poslanska skupina Socialistične stranke Slovenije predlagala izvedbo plebiscita, na katerem bi se volivci še pred sprejetjem nove slovenske ustave izrekli za samostojno državo Slovenijo. Demos je ta predlog sprva zavrnil, ker bi s tem prehiteli načrtovan potek osamosvojitve s sprejetjem ustave. Ker pa se je sprejetje ustave zamikalo, so novembra v Demosu sklenili, da bi se plebiscit izvedel prej. V drugi polovici novembra so predsedniki vseh parlamentarnih strank dosegli soglasje glede datuma in plebiscitarnega vprašanja, ki se je glasilo: »Ali naj Republika Slovenija postane samostojna in neodvisna država?« Politične stranke in poslanske skupine skupščine RS so v začetku decembra podpisale sporazum o skupnem nastopu na plebiscitu.
Plebiscit, ki je potekal pod geslom »Štiri milijone pridnih rok«, je bil v nedeljo, 23. decembra 1990. Glasovanja se je udeležilo 93,4% volilnih upravičencev, za samostojnost in neodvisnost Slovenije pa se jih je izreklo 88,5%. Rezultati plebiscita so bili uradno razglašeni tri dni pozneje, 26. decembra 1990. Danes ta dan praznujemo kot Dan samostojnosti in enotnosti.
Razstava sodi v razstavni programski sklop Izbrane podobe 20. stoletja.
Vodstva
| OŠ/3, SŠ |
Razstava ponuja historičen pregled preseljevanja ljudi iz drugih jugoslovanskih republik v Slovenijo od konca 2. svetovne vojne do slovenske osamosvojitve. Z oznako »čefurji«, »Jugosi« so bili označeni priseljenci, večinoma okarakterizirani kot nižji, delavski sloj prebivalstva. Zaradi zadnjih črk v svojih priimkih so bili tudi stigmatizirani.
Razstava vabi k razumevanju konceptov identitete in drugačnosti. Temelji na osebnih pričevanjih, zgodbah o migriranju, preseljevanju in pripadnosti, neglede na časovne in krajevne dimenzije, ki jih prevečkrat razumemo kot ekskluzivne graditelje identitete.
Razstava je del evropskega mednarodnega projekta »Identiteta na prepihu« (Identity on the Line).
Vodstva (OŠ/3, SŠ)
Učne ure: Nahrbtnik (V/4+, OŠ/1, 2), Individualna izkušnja migracije in identitete – Kdo sem jaz? (OŠ/3, SŠ), Migracije med včeraj in danes – Kako mediji poročajo o migracijah in migrantih? (OŠ/3, SŠ)
| V4+, OŠ/1, 2, 3 SŠ |
Razpad Avstro-ogrske monarhije ob koncu prve svetovne vojne in nastanek novih držav, med njimi Kraljevine SHS, je s spremembami državnih meja in številnimi vojnimi posledicami, usodno vplival na vsakdanje življenje evropskih prebivalcev. Leto 1920 je z določili mirovnih konferenc prineslo nove državne meje in zaostrene težave narodnim manjšinam, ki so ostale zunaj okvirov matičnih držav. Spomin na vojno, komemoracije za žrtvami in vojne travme so se mešali z naraščajočim političnim radikalizmom in optimizmom porajajočega se novega življenja, značilnih za dvajseta leta 20. stoletja. Vojna, ki naj bi končala vse vojne, je skupaj s posledicami mirovnih sporazumov evropskim prebivalcem prinesla številne nove probleme. Na razstavi, ki jo namenjamo stoletnici koroškega plebiscita, bomo posebno pozornost namenili zbranemu muzejskemu gradivu vezanemu na koroški plebiscit, rapalsko mejo, požig narodnega doma v Trstu in drobcem iz vsakdanjega življenja v Kraljevini SHS pred stotimi leti.
Razstava sodi v razstavni programski sklop Izbrane podobe 20. stoletja.
Vodstva
| OŠ/3, SŠ |Klasično vodenje prek pogovorov, zgodb in anekdot ob ključnih dogodkih prejšnjega stoletja otrokom in mladostnikom približa slovensko zgodovino od začetka 20. stoletja do danes. Mogoči so tudi delovni listi, prilagojeni starosti otrok, in vodeni ogledi, osredotočeni na posamezno zgodovinsko obdobje.
| OŠ/2, 3, SŠ |Muzejski pedagog z različnimi vprašanji aktivno vključi otroke v pogovor o muzeju. Otroci spoznajo, kaj je muzej, kaj hrani, kako pridejo predmeti v muzej in kaj z njimi počnemo v muzeju. Obisk obsega sprehod skozi stalno razstavo in ustvarjalno delavnico, na kateri izdelamo računalnik.
| V/4+, OŠ/ 1 |Aktivna delavnica, kjer se igramo stare, že pozabljene otroške igre, kot so Bratec, reši me, Oxford–Cambridge, Pridi, greva plesat, Ljubljana–Zagreb–Beograd, Teta potuje in druge. Z igrami spodbujamo gibalne spretnosti in otroško ustvarjalnost. Izdelke, narejene na delavnici, otroci odnesejo domov. Delavnica lahko gostuje v vašem vrtcu ali na vaši šoli.
| V/4+, OŠ/1 |Na delavnici spoznamo, kako se je vsakdanje življenje ljudi spremenilo od začetka 20. stoletja do danes. Odkrivamo, kako so se nekoč prevažali, kako so se sporazumevali na daljavo, s kakšnimi pripomočki so kuhali, kako so se igrali in kako so preživljali prosti čas. Na koncu vsak otrok izdela časovni trak s pomembnimi dogodki iz svojega življenja. Delavnica spodbuja kreativnost, inovativnost in razmišljanje ter pomeni nadgradnjo spoznanj, osvojenih v vrtcu ali šoli.
| V4+, OŠ/1, 2 |Obleka poleg estetske govorice tudi sporoča, ali smo namenjeni na zabavo ali pripravljeni za delo, ali smo premožni ali revni, stari ali mladi. S pomočjo starih fotografij bomo spoznali, kako so se oblačili včasih in kako danes, kako so včasih prali prerilo v primerjavi z danes. V drugem delu bomo veselo ustvarjali. Otroci bodo lahko z barvami po svoje »oblekli« prijaznega pravljičnega kosmatinca.
| V/4+, OŠ/1, 2 |Ustvarjalna delavnica, na kateri otroci izdelajo svoj pisan okvir za fotografijo. Družinsko fotografijo prinese vsak otrok sam. Priporočena velikost fotografije je 10 x 15 cm. Preden začnemo ustvarjati, spoznamo, kako so včasih nastale fotografije. Nekatere stare fotografije si skupaj tudi ogledamo.
| V4+, OŠ/1 |Ali veste, kako nastane 3D fotografija? Ste si že pogledali kakšno 3D risanko ali film, za katera ste potrebovali prav posebna očala? Na delavnici se pogovorimo, kako nastanejo 3D fotografije, si s pomočjo 3D očal pogledamo nekaj primerkov, na koncu pa izdelate tudi svoja 3D očala.
| V4+, OŠ/1, 2 |V 20. stoletju so ljudje odkrili veliko tehničnih novosti, ki so močno spremenile naše vsakdanje življenje. Učenci aktivno in na zabaven način odkrivajo in spoznavajo pomembne izume 20. stoletja ob igrah pantomime in nariši ali opiši. Pri učni uri se o vsakem izumu pogovorijo in ga še podrobneje spoznajo.
| OŠ/ 2, 3 |Veste, kaj je periskop? Veste, da je »obvaroval« glavo vojakov na fronti? Na razstavi si bomo ogledali originalen periskop, ki ga je v času prve svetovne vojne izumil Slovenec Fridolin Kavčič. Otroci bodo iz papirja izdelali svoj periskop in se z njim veliko zabavali, ko bodo gledali izza vogala.
| V4+, OŠ/1, 2 |V spoznavanje in raziskovanje zgodovine 20. stoletja bomo vključili interakcijo med predmeti in mladimi. Na učni uri bodo učenci zaznavali predmete neposredno prek lastnega raziskovanja s pomočjo različnih čutil: vida, tipa, sluha in voha. S preprostimi in zabavnimi orodji (preveza čez oči, kartonasti stožci, iskanje podobnih oblik ipd.) bomo pri otrocih budili radovednost in željo po raziskovanju kulturne dediščine.
| OŠ/2, 3 |Na delavnici se bomo s pomočjo časovnega stroja podali v zgodovino. Skupaj bomo ugotovili, kakšen je bil včasih prevoz, kako je potekala komunikacija na daljavo, s kakšnimi igračami so se igrali, kako so poskrbeli za umazano perilo, kakšno hrano so jedli. Vse to in še več v primerjavi z razvojem do današnjega načina življenja. V raziskovanje bomo vključili čim več čutil.
| V/4+, OŠ/1, 2 |V obliki zabavnega nagradnega kviza spoznavamo našo državo, njeno ozemlje in pokrajine ter sosednje države. Ponovimo naše simbole – himno, zastavo in grb. Naučimo se, kdo so slovenske narodne manjšine in kako je Slovenija povezana z Evropsko unijo.
| OŠ/2, 3 |Učna ura, na kateri učenci ali dijaki sami sestavijo časovni trak zgodovine 20. stoletja. Dodajajo ključne politične, gospodarske in kulturne dogodke, fotografije in izume. Tako lažje vizualizirajo sočasnost dogodkov, se o njih pogovorijo in si tudi več zapomnijo. Učenci ali dijaki ponovijo snov, pridobijo vizualen pregled posameznega obdobja in se bolje časovno orientirajo. Delavnico priporočamo vsem skupinam, ki si bodo ogledale stalno razstavo.
| OŠ/2, 3, SŠ |Učna ura, ki obravnava nastanek veljavne slovenske meje, ki se je spreminjala in postopno oblikovala skozi 20. stoletje. Ob pisnih in slikovnih virih osvetlimo glavne dogodke, ki so vplivali na nastanek meja, in na položaj prebivalstva na spornih mejnih območjih. Pogovorimo se tudi o položaju slovenskega naroda zunaj Slovenije in o položaju manjšine pri nas.
| OŠ/3, SŠ |Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje prve svetovne vojne. Primerjamo vzroke in povod za začetek vojne, na zemljevidu pokažemo, kje so se bojevali slovenski vojaki, pojasnimo določila in posledice tajnega Londonskega sporazuma s poudarkom na soški fronti, se pogovorimo o vplivu vojne na civilno prebivalstvo in razložimo okoliščine nastanka Države SHS.
| OŠ/3, SŠ |Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje druge svetovne vojne. Ob razkosanem zemljevidu slovenskega ozemlja opišemo življenje pod vsemi štirimi okupatorji, pojasnimo odnos Slovencev do okupacije, nastanek NOB, se pogovorimo o položaju civilnega prebivalstva v obdobju pomanjkanja, omenimo državljansko vojno in zaključne boje druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju.
| OŠ/3, SŠ |Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje od konca druge svetovne vojne do sredine petdesetih let. Razložimo povojni sistem oblasti in nasilen obračun z nasprotniki, se pogovorimo o značilnostih življenja z vidika gospodarskega, družbenega in socialnega delovanja ter pojasnimo določitev mej. Opišemo tudi značilnosti informbirojevskega spora in posledice le-tega za jugoslovansko notranjo in zunanjo politiko.
| OŠ/3, SŠ |Delavnica je sestavljena iz dveh delov. V prvem delu podrobneje spoznamo nemški šifrirni stroj Enigmo in njene kriptografske značilnosti, po katerih slovi. V drugem delu učenci ali dijaki sami dešifrirajo dve šifrirani besedili. Pri prvem besedilu skupaj poiščemo ključ. Drugo besedilo pa razvozlajo s pripomočkom za ročno dešifriranje, ki so ga uporabljali vse do izuma Enigme.
| OŠ/2, 3, SŠ |Na učni uri primerjamo značilnosti življenja v Sloveniji v posameznih obdobjih po drugi svetovni vojni z vidika gospodarskega delovanja, družbene organizacije, rastoče blaginje in potrošništva ter spoštovanja in kršenja človekovih pravic. Ocenjujemo tudi možnosti in pomen izobraževanja, kulturnega delovanja in športnega ustvarjanja.
| OŠ/3, SŠ |Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje socializma. Spoznali bomo, kako so spremembe v gospodarskem, političnem in kulturnem življenju vplivale na spreminjanje načina življenja Slovencev v 60. in 70. letih preteklega stoletja. Med drugim govorimo o dvigu življenjskega standarda, politični krizi, gospodarskih reformah, spremembah ustave, o »liberalizmu«, vplivu zahoda, študentskem gibanju, delegatskem sistemu in dogovorni ekonomiji.
| OŠ/3, SŠ |Nova učna ura, ki bo učencem in dijakom pomagala pri učenju uporabe zgodovinskih virov pri vsakdanjem učenju. Na učni uri bodo z branjem fotografij razvili vizualno pismenost, z branjem grafov in izsekov člankov pa spretnost zbiranja in izbiranja, analize, sinteze, kritične presoje vrednosti in uporabnosti informacij, ki jih lahko razberejo iz zgodovinskega vira. Vsebine bodo vzete iz slovenske zgodovine 20. stoletja.
| OŠ/3, SŠ |Intenziven pregled slovenske zgodovine 20. stoletja, vključene v evropske in svetovne okvire. Uporaba zgodovinskih virov: branje in uporaba zemljevidov, analiziranje pisnih virov, grafov, slikovnega gradiva, ustnih pričevanj in predmetov, uporaba pravilne strokovne terminologije, podrobna razlaga zgodovinskih dogodkov. Za vsako zgodovinsko obdobje 20. stoletja je pripravljena samostojna učna ura z delovnim zvezkom, zato predlagamo celodnevni obisk muzeja (5 ur). Program je oblikovan v skladu s predmetnim izpitnim katalogom za zgodovino. Obravnavana obdobja so: prva svetovna vojna, medvojno obdobje, druga svetovna vojna, prvo desetletje po koncu druge svetovne vojne, demokratizacija in osamosvojitev Slovenije.
| SŠ |Učna ura, ki vključuje javno razpravo. Na začetku se ukvarjamo s temami, kot so človekove pravice in dileme o človekovih pravicah. Te pravice, ki so zapisane v ustavo in deklaracijo o človekovih pravicah, so ključni stebri vsake demokratične družbe. Vendar nobena pravica ni absolutna. Kaj se zgodi, ko je demokracija na kocki? Kaj se zgodi, ko pridejo temeljne pravice v konflikt med seboj? Med pogovorom se mladi naučijo o temeljnih človekovih pravicah in o njih razpravljajo ob zgodbah in predmetih iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Spoznanja navežejo na zgodbe, ki jih lahko vsak dan opazijo v njihovi skupnosti. Na učni uri želimo mlade spodbuditi, da oblikujejo svoje mnenje o temah, kot so človekove pravice, rasizem, antisemitizem in strpnost.
| OŠ/3, SŠ |Na učni uri spoznamo, kako se je oblikovala današnja meja med Slovenijo in Italijo skozi celotno 20. stoletje. Spremljamo potek meje: rapalsko pogodbo, fašizacijo in italijanizacijo, italijansko okupacijo v času druge vojne, delitev Julijske krajine na cono A in B, oblikovanje Svobodnega tržaškega ozemlja in londonskim memorandumom. Zaključimo z osimskimi sporazumi leta 1975. Delo poteka v skupinah s pomočjo raznovrstnih primarnih in sekundarnih zgodovinskih virov. Poudarek je na sodelovalnem učenju.
| OŠ/3, SŠ |Voden pregled demokratizacije in osamosvojitve Republike Slovenije (1980–2008) ob zgodovinskih virih. Spoznamo značilnosti in obseg jugoslovanske krize v osemdesetih letih ter razloge, ki so Slovence dokončno odvrnili od Jugoslavije. Pojasnimo ključne dogodke, ki so pripeljali do osamosvojitve. Obnovimo tudi vojno za Slovenijo in prvih dvajset let samostojne države, vključno z njenim mednarodnim povezovanjem.
| OŠ/3, SŠ | od oktobra do marca
TO–PE 10.00–16.00,
SOB 10.00–17.00,
NE 13.00–17.00,
od aprila do septembra
TO–SO 10.00–18.00, NE 13.00–18.00,
1. januarja, 1. novembra ter 24., 25., 26. in 31. decembra zaprto.
Vstopnina: 2,5 €.
Delavnice: 2,5 €.
Brestanica
T: 07 620 42 18
Irena Fürst
041 660 396,
07 620 42 18
Nedaleč od Krškega leži ob sotočju reke Save in potoka Brestanica kraj Brestanica, nekoč imenovan Rajhenburg. Muzej novejše zgodovine Slovenije ima na gradu Rajhenburg muzejsko enoto. V letu 2013 je bilo na gradu odprtje nove razstave s prikazom življenja in dela menihov trapistov, od oktobra 2014 pa je odprta tudi prenovljena razstava o izgonu Slovencev v času druge svetovne vojne.
Razstava Slovenski izgnanci 1941–1945 v petih sklopih predstavlja izgon Slovencev med drugo svetovno vojno. Predstavljen je predvsem izgon na ozemljih, ki jih je zasedela nemška okupacijska oblast. Obiskovalec dobi vpogled v nacistične raznarodovalne ukrepe in taborišča ter kraje izgona, kamor je bilo izgnanih okrog 80.000 izgnancev in beguncev. Predstavljeni so štirje valovi izgona in nemška kolonizacija na izgnanem področju. Življenje v izgnanstvu spoznamo preko osebnih predmetov, dokumentov in številnih fotografij. Prikazano je tudi vračanje izgnancev v domovino in njihovo težko življenje v povojnem času. Predstavljeno tematiko v vseh sobah na ekranih dopolnjuje več tisoč fotografij in 93 osebnih zgodb izgnanih družin in posameznikov. Razstava se zaključi s predstavitvijo delovanja Društva izgnancev Slovenije 1941-1945 in s steno spomina.
Red trapistov, red reformiranih cistercijanov, je ok. leta 1880 francoska oblast razpustila. Menihi so v iskanju novega doma kupil grad Rajhenburg in številne posesti ter ga preuredil v samostan Marije Rešiteljice. Držali so se reka ORA ET LABORA, moli in delaj in delali po pravilu – vse kar potrebuješ za svoje življenje, ustvari sam. Ukvarjali so se z različnimi vejami gospodarstva, obdelovali obsežna posestva, prinesli nove kulture in strojni način obdelave zemlje. Znani so bili po izdelavi sira Trapista, še posebej pa po proizvodnji čokolade in čokoladnih izdelkov in likerjev Imperial. Na razstavi je podrobno predstavljen trapistovski meniški red in številni predmeti, ki so jih trapisti uporabljali v vsakdanu, poleg tega pa so na ogled tudi mnogi trapistovski izdelki.
Med junijem 1948 in aprilom 1966 je na gradu Rajhenburg delovalo več kazenskih ustanov, najprej za ženske, nato tudi za moške obsojence. Te kazenske ustanove so se imenovale kazensko poboljševalni domovi (KPD) in so bili nekakšni nasledniki sprva kazenskih taborišč, nato pa zavodov za prisilno delo. Med leti 1948 in 1956 je na gradu deloval KPD za politične obsojenke iz vse Slovenije in ženske, obsojene različnih kriminalih dejanj. Osnovni cilj dela z zapornicami v KPD je bila prevzgoja, predvsem prevzgoja z delom. Zapornice so opravljale različna dela v delavnicah, v zavodu in na ekonomiji. Poleg ženskega KPD so na razstavi, ki je bila postavljena leta 2016, predstavljene tudi druge kazenske ustanove, ki so na gradu delovale do leta 1966. Obiskovalci si lahko ogledajo predmete nekdanjih zapornic in fotografije ter poslušajo njihova pričevanja.
| V | vrtec
| V/3+ | primerno za otroke od treh let naprej
| OŠ/ 1, 2, 3 | primerno za vsa osnovnošolska triletja
| OŠ/ 6.-7. razred | primerno za šesti in sedmi razred (vseh programov se ne da razdelati točno po triletjih)
| SŠ | srednje šole